vioft2nnt8|2000BDFC6638|yunusbirbilen|tbl_sayfa|metin|0xfdffbf8002000000db04000001000200T.C. ANKARA BÖLGE IDARE MAHKEMESI 2. IDARI DAVA DAIRESI E. 2022/238 K. 2022/120 T. 20.1.2022 EMNIYET GENEL MÜDÜRLÜGÜ YÜKSEK DEGERLENDIRME KURULU KARARININ IPTALI ( 3201 SK Md. 55/19'da Ilgili Personelin Re'sen Emekliye Sevk Edilebilmesi Için Bulunulan Rütbeye Terfi Edilen Tarihten Itibaren Bekleme Süresi de Dahil Bes Yil Içinde Bir Üst Rütbeye Terfi Edememe Kosulu Getirildigi - Re'sen Emekliye Sevk Edilen Personelin En Az Zorunlu Bekleme Sürelerini Doldurduklari Tarih Itibariyle Terfi Degerlendirmesine Alinip Alinmadigi Terfi Ettirilmedigi Yillara Iliskin Davasinin Bulunup Bulunmadigi ve Davalarin Sonucunun Gözetilmesi Gerektigi ) RE'SEN EMEKLIYE SEVK ISLEMI ( Davacinin 2014 Yili Itibariyle 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmemesine Iliskin Islemin Iptaline Karar Verildiginden Dava Konusu Resen Emekliye Sevk Isleminin Dayanagi Olan 3201 Sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun 55. Maddesinin 19. Fikrasindaki Kosulun Olusmadigi - Davanin Reddi Yönündeki Idare Mahkemesi Kararinda Hukuki Isabet Bulunmadigi ) TERFI ETTIRILMEME ( Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu Tarafindan Alinan Kararla Davacinin Bir Üst Rütbeye Terfi Ettirilmemesine Karar Verilmesi Üzerine Bu Islemin Iptali Istemiyle Açilan Davada Davacinin 2014 Yili Itibariyle 4.Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmemesine Iliskin Islemin Iptaline Karar Verildigi ve Bu Karar Uyarinca Davacinin 2014 Yilindan Geçerli Olacak Sekilde 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmesine Karar Verildigi - Resen Emekliye Sevk Isleminin Dayanaginin Ortadan Kalktigi/Kararin Bozulmasi Gerektigi ) 3201/m.55/19 ÖZET : Dava, Ankara Emniyet Müdürlügünde Emniyet Amiri olarak görev yapan davacinin, 3201 sayili Emniyet Teskilati Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasi uyarinca re'sen emekliye sevk edilmesine iliskin Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin iptali ile bu islem nedeniyle yoksun kaldigi parasal haklarinin yasal faiziyle birlikte ödenmesi, özlük haklarinin iadesi istemine iliskindir. Dava konusu islemin dayanagi olan 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasinda, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi edilen tarihten itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe kosulu getirildiginden, re'sen emekliye sevk edilen personelin en az zorunlu bekleme sürelerini doldurduklari tarih itibariyle terfi degerlendirmesine alinip alinmadigi, terfi ettirilmedigi yillara iliskin davasinin bulunup bulunmadigi ve davalarin sonucu önem arz etmektedir. Davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verildiginden, dava konusu resen emekliye sevk isleminin dayanagi olan 3201 SK'nun 55. maddesinin 19. fikrasindaki, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi tarihinden itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe' kosulunun olusmadigi anlasilmakla davanin reddi yönündeki Idare Mahkemesi kararinda hukuki isabet bulunmamistir. ISTEMIN ÖZETI : Ankara 18. Idare Mahkemesi'nce verilen 20/10/2016 gün ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili kararin, hukuka aykiri oldugu ileri sürülerek, kaldirilmasi istenilmektedir. SAVUNMANIN ÖZETI : Mahkeme kararinda hukuka aykirilik bulunmadigi ileri sürülerek, istinaf isteminin reddi gerektigi savunulmustur. Hüküm veren Ankara Bölge Idare Mahkemesi 2. Idari Dava Dairesince; Dairemizin 15.06.2017 tarih ve E:2017/236 K:2017/4973 sayili kararinin, Danistay 12. Dairesi'nin 26.04.2021 tarih ve E:2021/1268, K:2021/2403 sayili karari ile bozulmasi üzerine, bozma kararina uyularak, 2577 sayili Kanun'un 45. maddesi uyarinca dava dosyasi yeniden incelenerek, geregi görüsüldü: KARAR : Dava, Ankara Emniyet Müdürlügünde Emniyet Amiri olarak görev yapan davaci tarafindan, 3201 sayili Emniyet Teskilati Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasi uyarinca re'sen emekliye sevk edilmesine iliskin 13/08/2015 tarih ve 2015/3 sayili Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin iptali ile bu islem nedeniyle yoksun kaldigi parasal haklarinin yasal faiziyle birlikte ödenmesine, özlük haklarinin iadesine karar verilmesi istemiyle açilmistir. Ankara 18. Idare Mahkemesinin 20/10/2016 tarih ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili karariyla; 6638 sayili Kanun ile 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanununun terfi ve atamalara iliskin maddelerinde degisikliklere gidildigi, emniyet teskilatinda her amir rütbesinde bulunmasi gereken azami kadro sayisinin belirlendigi, söz konusu degisikliklerin bir an önce hayata geçirilmesi amaciyla geçici 27. madde ile alti ay içerisinde idareye re'sen emeklilik islemlerini gerçeklestirme yükümlülügünün verildigi, bunun neticesinde idarenin emniyet müdürlerini kendi aralarinda degerlendirerek davacinin da aralarinda bulundugu bir kisim personeli resen emekliye sevk ettigi, Geçici 27. maddede emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilmesi için gerekli sartlari haiz olan personeli re'sen emekliye sevk etme hususunda davali idareye genis bir takdir yetkisi tanindigi, ilgili personelin belirlenmesi noktasinda Kanunda emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilme sartlarin haiz olmanin haricinde basarisizlik, yetersizlik vb. gibi herhangi bir sarta da yer verilmedigi, kamu hizmetinin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesini teminen, halihazirda yürürlükte bulunan Kanunun amir hükmünün verdigi yetkiye istinaden, idareye taninan takdir yetkisi kapsaminda, kamu yarari ve hizmet gerekleri göz önünde bulundurularak islem tesis edildigi gerekçesiyle davanin reddine karar verilmistir. Davaci tarafindan, Idare Mahkemesi kararinin hukuka aykiri oldugu ileri sürülerek, kaldirilmasi istenilmektedir. Dava dosyasinin incelenmesinden; Emniyet Amiri rütbesine terfi tarihi 30/06/2010 tarihi olan davacinin, 4. Sinif Emniyet Müdürü rütbesine terfi durumunun 10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu'nda görüsüldügü, 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu karariyla ise 4. sinif Emniyet Müdürlügü görev unvanina karsilik gelen kadrolarin Bakanlar Kurulu'nun 05/05/2014 tarih ve 2014/6303 sayili karariyla iptal edilmesi nedeniyle liyakat incelemesine tabi tutulmaksizin hakkinda terfi etmez karari verildigi; bilahare dava konusu Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulunun 13.08.2015 tarih ve 2015/3 sayili karariyla resen emekliye sevk edildigi, 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu kararina esas alinan ve " kadrolarin iptaline iliskin olan 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu kararinin" yürütmesinin Danistay 12. Dairesi'nce durdurulmasi sonrasinda davaci tarafindan davali idareye verilen 24/08/2015 tarihli dilekçe ile Mayis 2014 tarihi itibariyle bir üst rütbeye terfi ettirilmesi için gerekli kararin alinmasi talebiyle basvuruda bulunuldugu, basvurunun 03/09/2015 tarih ve 120212 sayili islem ile reddedilmesi üzerine resen emekliye sevk edilmesine iliskin islemin iptali istemiyle davanin açildigi anlasilmaktadir. 3201 sayili Kanun'un 6638 sayili Kanun ile degistirilen 55. maddesinin birinci fikrasinda, polis amirlerinin rütbeleri sayilmis, ikinci fikrasinda polis amirlerinin rütbelerde ve meslek derecelerinde zorunlu en az bekleme süreleri gösterilmis, üçüncü fikrasinda her amir rütbesinde bulunmasi gereken kadro sayisina esas alinacak oran azami olarak gösterilmis, dördüncü fikrasinda bu rütbelere terfilerin yetkili kurullarda kidem sirasina göre görüsülecegi ve maddede öngörülen sinav ve egitim sarti sakli kalmak üzere liyakata göre yapilacagi belirtilmis, besinci fikrasinda kidem sirasinin tespitinde, bulunulan rütbeye terfi tarihinin esas alinacagi, ayni tarihte terfi edenlerden sicil notu yüksek, sicil notlarinin esitligi halinde ödül ve takdirnamesi fazla, ödül ve takdirnamelerin sayica esitligi halinde ise, sicil numarasi daha küçük olanlarin digerlerine göre kidemli sayilacagi öngörülmüs, onbirinci fikrasinda rütbe terfiinin yetkili kurullarda görüsülebilmesi için gerekli kosullar hükme baglanmistir. Ayni maddenin diger fikralarinda da, rütbeler, bu rütbelere terfi esaslari, terfi ve atama zamani gibi hususlarda dogrudan Kanun hükümleriyle belirlen çerçeve dahilinde kalmak kosuluyla, liyakat kosullarini belirlemek, üst rütbedeki bos kadro sayisina göre terfileri önermek ya da ikinci meslek derecesindeki görev unvanlarina atamasi yapilacak personeli degerlendirmek ve öneride bulunmak üzere Genel Müdürlük Merkez Degerlendirme ve Yüksek Degerlendirme Kurullarinin olusturulmasi öngörülmüstür. Anilan maddenin ondokuzuncu fikrasinda ise; "Bulunduklari rütbelere terfi ettikleri tarihten itibaren bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edemeyen Emniyet Amirleri ile Dördüncü, Üçüncü ve Ikinci Sinif Emniyet Müdürleri, emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilmesi için gerekli sartlari haiz olmalari kaydiyla, Yüksek Degerlendirme Kurulunun teklifi ve Bakan onayi ile emekliye sevk edilirler" hükmüne yer verilmis, ve yirmibirinci fikrasinda ; ondokuzuncu fikra hükümlerine göre emeklilige sevk edilen emniyet amirlerine, emekliye sevk edildikleri tarihi takip eden ay basindan itibaren, en yüksek devlet memuru ayliginin %110'u oraninda altmis yasina kadar Sosyal Güvenlik Kurumu tarafindan kadrosuzluk tazminati ödenecegi hüküm altina alinmistir. 3201 sayili Kanun'un yukarida aktarilan 55. maddesinde degisiklik yapan 6638 sayili Kanun'un genel gerekçesinde, "Polis amirlerinin rütbe terfilerinde, tüm çagdas ülkelerin aksine kideme dayali bir sistem benimsenmis, liyakat ikinci plana birakilmistir. Polis amirleri bulunduklari rütbede zorunlu en az bekleme süresini tamamlamalari ve herhangi bir ceza almamalari halinde mesleki yeterliliklerine bakilmaksizin otomatik olarak bir üst rütbeye terfi etmeye baslamislardir. Bu sistem, ihtiyaç duyulan amir rütbelerinde sayisal azliga ve ihtiyaç duyulmayan rütbelerde ise asiri yigilmalara neden olmustur. Yapilan düzenleme ile bozulan personel piramidinin görev ve hizmet gereklerine uygun hale getirilmesi amaciyla; her rütbede yer alacak amir sayisi/orani belirlenmekte, her rütbe terfiinde yazili ve sözlü sinav sarti getirilmekte ve terfi için öngörülen asgari sartlara sahip personel arasindan en kidemli olanin degil en liyakatli olanin terfi etmesi öngörülmektedir. Ayrica ihtiyaçtan fazla sayidaki Birinci, Ikinci, Üçüncü, Dördüncü Sinif Emniyet Müdürlerine ve emniyet amirlerine belli bir miktar ek ödeme yapilmak suretiyle resen emeklilik sistemi getirilmektedir." degerlendirilmesine yer verilmistir. Yukarida yer verilen Kanun hükümleri ile gerekçesi bir arada degerlendirildiginde; Yasa'nin amacinin, emniyet hizmetlerinin hizmet gereklerine uygun olarak yürütülebilmesi için her bir rütbede ihtiyaç duyulan emniyet amirlerinin azami kadro sayilarinin belirlenmesi, bunun sonucunda ihtiyaç fazlasi durumunda kalacak olan emniyet amirlerinin emekliye sevki ve azami sayilari Yasa ile belirlenen kadrolara atamalarda liyakat ilkesi çerçevesinde bir degerlendirmeye ve seçmeye imkan saglanmasi oldugu anlasilmaktadir. Dava konusu islemin dayanagi olan 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun yukarida aktarilan 55. maddesinin 19. fikrasinda, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi edilen tarihten itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe kosulu getirildiginden, söz konusu bes yil içinde kalan yillardaki rütbe terfi islemleri ile re'sen emeklilik arasinda bir sebep-sonuç iliskisi bulunmakta olup, re'sen emekliye sevk edilen personelin en az zorunlu bekleme sürelerini doldurduklari tarih itibariyle terfi degerlendirmesine alinip alinmadigi, terfi ettirilmedigi yillara iliskin davasinin bulunup bulunmadigi ve davalarin sonucu önem arz etmektedir. Ayrica anilan düzenlemede "bulunduklari rütbelere terfi ettikleri tarihten itibaren" ibaresi ile personelin re'sen emekliye sevk edilmesinde bulunulan rütbede fiili olarak çalismaya baslanilan tarihin degil, bulunulan rütbeye hukuki olarak terfi edilen tarihin esas alinacagi anlasilmaktadir. Dolayisiyla, kideme esas alinan ve üst rütbeye terfiin hak edildigi tarihin geriye çekildigi durumlarda, polis amirlerinin re'sen emekliye sevk kosullari degerlendirilirken, bulunduklari rütbelerde kidemlerine esas alinan tarih dikkate alinacak ve zorunlu en az bekleme süreleri de bu tarihten itibaren hesaplanarak, takip eden yillarda rütbe terfi degerlendirmesine alinmalari gerekecektir. Emniyet amiri rütbesinde görev yapan davacinin, 4. sinif emniyet müdürü rütbesine terfi durumu 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu toplantisinda görüsülmüs, emniyet teskilatindaki bazi kadrolarin iptaline iliskin 05/05/2014 tarih ve 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu karari dayanak alinarak davaci hakkinda liyakat yönünden herhangi bir degerlendirme yapilmaksizin 10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili Yüksek Degerlendirme Kurulu karariyla "terfi etmez" karari verilmistir. 10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin dayanagi olan 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu kararinin davaciyla ayni rütbede bulunan personele iliskin kisminin iptali ve yürütülmesinin durdurulmasi istemiyle açilan davada, Danistay Onikinci Dairesinin 17/12/2014 tarih ve E:2014/5831 sayili kararlariyla 4. sinif emniyet müdürlerinin görev unvani karsiligi olan merkez ve tasra kadrolarinin degistirilmesine iliskin kisminin yürütmesinin durdurulmasina karar verilmistir. Emniyet amiri rütbesinde görev yapmakta iken resen emekli edilen davaci tarafindan, anilan yargi karari sonrasi olusan yeni hukuki durum çerçevesinde bir üst rütbeye terfi durumunun 2014 yili itibariyla yeniden degerlendirilmesi istemiyle yapilan basvuru, yargi kararlarinin yalnizca davayi açan kisiyi ilgilendirecegi, davaci hakkinda uygulanmasinin hukuken mümkün olmadigi gerekçesiyle reddedilmistir. Bu islemin iptali istemiyle açilan davada; davanin reddi yolunda verilen Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin 07/04/2016 tarih ve E:2015/2604, K:2016/1130 sayili karari, Danistay 5. Dairesinin 11/02/2019 tarih ve E:2016/7858 K:2019/950 sayili karariyla bozulmasi üzerine Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin 06/11/2019 tarih ve E:2019/1983, K:2019/2382 sayili karari ile bozma kararina uyularak, "davacinin 2014 yilinda terfi ettirilmemesine gerekçe olarak 10/05/2014 tarih ve 28996 sayili Resmi Gazete'de yayimlanarak yürürlüge giren 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu karariyla 4. sinif emniyet müdürlerinin görev unvani karsiligi olan merkez ve tasra kadrolarinin iptal edilmis olmasi gösterilmis ise de, söz konusu kadrolarin iptaline iliskin anilan Bakanlar Kurulu kararinin Danistay Onikinci Dairesi'nce yürütmesinin durduruldugu, Danistay Onaltinci Dairesi'nin 22/03/2016 tarih ve E:2015/11855, K:2016/1747 sayili karariyla da iptaline karar verildigi dikkate alindiginda, davacinin anilan gerekçeyle terfi ettirilmemesinin dayanaginin ortadan kalktigi, anilan "iptal" kararinin davaciyla ayni konumda bulunanlar için etki ve sonuç dogurup menfaatlerini ilgilendirdigi ve genele uygulanmasi gerektigi, ayrica dava konusu Yüksek Degerlendirme Kurulu karari ile 371 adet 2. sinif emniyet müdürünün 1. sinif emniyet müdürü rütbesine terfi ettirilmesi sonucu 371 adet 2. sinif emniyet müdürü kadrosu ve zincirleme olarak da daha alt rütbelerde bos kadro olusacagi göz önünde bulunduruldugunda; bu kapsamda bir üst rütbeye terfi durumunun yeniden gözden geçirilmesini isteyen davaci hakkinda, davali idarece yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri uyarinca liyakat yönünden terfiye layik olup olmadigi hususunun degerlendirilerek yeniden bir karar verilmesi gerekirken, yukarida yer verilen yargi kararlarinin yalnizca davayi açan kisiyi ilgilendirecegi ve davaci hakkinda uygulanmasinin hukuken mümkün olmadigi gerekçesiyle reddine iliskin islemde hukuka uyarlik bulunmadigi" gerekçesiyle dava konusu islemin iptaline karar verildigi ve davali idare tarafindan temyiz talebinde bulunulmasi üzerine Danistay Ikinci Dairesi'nin 03.11.2021 günlü E:2021/3064 K:2021/3922 sayili karari ile davali idarenin temyiz isteminin reddine, kararin onanmasina karar verilmistir. Öte yandan; Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin yukarida yer verilen 06/11/2019 tarih ve E:2019/1983, K:2019/2382 sayili iptal karari üzerine, Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu tarafindan yeniden yapilan degerlendirme sonucunda alinan 2020/1-3 sayili kararla, davacinin bir üst rütbeye terfi ettirilmemesine karar verilmesi üzerine bu islemin iptali istemiyle açilan davada, Ankara 1. Idare Mahkemesi'nin 26.02.2021 günlü, E:2020/1243, K:2021/228 sayili karari ile davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verilmis ve bu karar uyarinca davacinin 07.07.2021 günlü Bakan Olur'uyla 2014 yilindan geçerli olacak sekilde 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi etttirilmesine karar verildigi görülmüstür. Bu duruma göre, davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verildiginden, dava konusu resen emekliye sevk isleminin dayanagi olan '3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun yukarida aktarilan 55. maddesinin 19. fikrasindaki, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi tarihinden itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe' kosulunun olusmadigi anlasilmakla davanin reddi yönündeki Idare Mahkemesi kararinda hukuki isabet bulunmamaktadir. SONUÇ : Açiklanan nedenlerle, davacinin istinaf isteminin KABULÜNE, Ankara 18. Idare Mahkemesi'nce verilen 20/10/2016 gün ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili kararin KALDIRILMASINA, dava konusu islemin IPTALINE, bu islem nedeniyle yoksun kalinan parasal haklarinin hak edis tarihinden itibaren yasal faiziyle birlikte davaciya ÖDENMESI ile özlük haklarinin IADESINE, Mahkeme, istinaf ve temyiz safhasina ait toplam 573,50-TL yargilama gideri ile Avukatlik Asgari Ücret Tarifesi uyarinca belirlenen 2.550,00-TL vekalet ücretinin davali idareden alinarak davaciya VERILMESINE, posta gideri avansindan artan miktarin kararin kesinlesmesi halinde istinaf isteminde bulunana IADESINE, 2577 sayili Yasa'nin degisik 46. maddesi uyarinca kararin tebliginden itibaren 30 gün içerisinde Danistay'a temyiz yolu açik olmak üzere, 20.01.2022 tarihinde oybirligiyle karar verildi. kazanci.com.tr
T.C. ANKARA BÖLGE IDARE MAHKEMESI 2. IDARI DAVA DAIRESI E. 2022/238 K. 2022/120 T. 20.1.2022
EMNIYET GENEL MÜDÜRLÜGÜ YÜKSEK DEGERLENDIRME KURULU KARARININ IPTALI ( 3201 SK Md. 55/19'da Ilgili Personelin Re'sen Emekliye Sevk Edilebilmesi Için Bulunulan Rütbeye Terfi Edilen Tarihten Itibaren Bekleme Süresi de Dahil Bes Yil Içinde Bir Üst Rütbeye Terfi Edememe Kosulu Getirildigi - Re'sen Emekliye Sevk Edilen Personelin En Az Zorunlu Bekleme Sürelerini Doldurduklari Tarih Itibariyle Terfi Degerlendirmesine Alinip Alinmadigi Terfi Ettirilmedigi Yillara Iliskin Davasinin Bulunup Bulunmadigi ve Davalarin Sonucunun Gözetilmesi Gerektigi )
RE'SEN EMEKLIYE SEVK ISLEMI ( Davacinin 2014 Yili Itibariyle 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmemesine Iliskin Islemin Iptaline Karar Verildiginden Dava Konusu Resen Emekliye Sevk Isleminin Dayanagi Olan 3201 Sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun 55. Maddesinin 19. Fikrasindaki Kosulun Olusmadigi - Davanin Reddi Yönündeki Idare Mahkemesi Kararinda Hukuki Isabet Bulunmadigi )
TERFI ETTIRILMEME ( Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu Tarafindan Alinan Kararla Davacinin Bir Üst Rütbeye Terfi Ettirilmemesine Karar Verilmesi Üzerine Bu Islemin Iptali Istemiyle Açilan Davada Davacinin 2014 Yili Itibariyle 4.Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmemesine Iliskin Islemin Iptaline Karar Verildigi ve Bu Karar Uyarinca Davacinin 2014 Yilindan Geçerli Olacak Sekilde 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne Terfi Ettirilmesine Karar Verildigi - Resen Emekliye Sevk Isleminin Dayanaginin Ortadan Kalktigi/Kararin Bozulmasi Gerektigi )
3201/m.55/19
ÖZET : Dava, Ankara Emniyet Müdürlügünde Emniyet Amiri olarak görev yapan davacinin, 3201 sayili Emniyet Teskilati Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasi uyarinca re'sen emekliye sevk edilmesine iliskin Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin iptali ile bu islem nedeniyle yoksun kaldigi parasal haklarinin yasal faiziyle birlikte ödenmesi, özlük haklarinin iadesi istemine iliskindir.
Dava konusu islemin dayanagi olan 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasinda, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi edilen tarihten itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe kosulu getirildiginden, re'sen emekliye sevk edilen personelin en az zorunlu bekleme sürelerini doldurduklari tarih itibariyle terfi degerlendirmesine alinip alinmadigi, terfi ettirilmedigi yillara iliskin davasinin bulunup bulunmadigi ve davalarin sonucu önem arz etmektedir. Davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verildiginden, dava konusu resen emekliye sevk isleminin dayanagi olan 3201 SK'nun 55. maddesinin 19. fikrasindaki, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi tarihinden itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe' kosulunun olusmadigi anlasilmakla davanin reddi yönündeki Idare Mahkemesi kararinda hukuki isabet bulunmamistir.
ISTEMIN ÖZETI : Ankara 18. Idare Mahkemesi'nce verilen 20/10/2016 gün ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili kararin, hukuka aykiri oldugu ileri sürülerek, kaldirilmasi istenilmektedir.
SAVUNMANIN ÖZETI : Mahkeme kararinda hukuka aykirilik bulunmadigi ileri sürülerek, istinaf isteminin reddi gerektigi savunulmustur.
Hüküm veren Ankara Bölge Idare Mahkemesi 2. Idari Dava Dairesince; Dairemizin 15.06.2017 tarih ve E:2017/236 K:2017/4973 sayili kararinin, Danistay 12. Dairesi'nin 26.04.2021 tarih ve E:2021/1268, K:2021/2403 sayili karari ile bozulmasi üzerine, bozma kararina uyularak, 2577 sayili Kanun'un 45. maddesi uyarinca dava dosyasi yeniden incelenerek, geregi görüsüldü:
KARAR : Dava, Ankara Emniyet Müdürlügünde Emniyet Amiri olarak görev yapan davaci tarafindan, 3201 sayili Emniyet Teskilati Kanunu'nun 55. maddesinin 19. fikrasi uyarinca re'sen emekliye sevk edilmesine iliskin 13/08/2015 tarih ve 2015/3 sayili Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin iptali ile bu islem nedeniyle yoksun kaldigi parasal haklarinin yasal faiziyle birlikte ödenmesine, özlük haklarinin iadesine karar verilmesi istemiyle açilmistir.
Ankara 18. Idare Mahkemesinin 20/10/2016 tarih ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili karariyla; 6638 sayili Kanun ile 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanununun terfi ve atamalara iliskin maddelerinde degisikliklere gidildigi, emniyet teskilatinda her amir rütbesinde bulunmasi gereken azami kadro sayisinin belirlendigi, söz konusu degisikliklerin bir an önce hayata geçirilmesi amaciyla geçici 27. madde ile alti ay içerisinde idareye re'sen emeklilik islemlerini gerçeklestirme yükümlülügünün verildigi, bunun neticesinde idarenin emniyet müdürlerini kendi aralarinda degerlendirerek davacinin da aralarinda bulundugu bir kisim personeli resen emekliye sevk ettigi, Geçici 27. maddede emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilmesi için gerekli sartlari haiz olan personeli re'sen emekliye sevk etme hususunda davali idareye genis bir takdir yetkisi tanindigi, ilgili personelin belirlenmesi noktasinda Kanunda emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilme sartlarin haiz olmanin haricinde basarisizlik, yetersizlik vb. gibi herhangi bir sarta da yer verilmedigi, kamu hizmetinin etkin ve verimli bir biçimde yürütülmesini teminen, halihazirda yürürlükte bulunan Kanunun amir hükmünün verdigi yetkiye istinaden, idareye taninan takdir yetkisi kapsaminda, kamu yarari ve hizmet gerekleri göz önünde bulundurularak islem tesis edildigi gerekçesiyle davanin reddine karar verilmistir.
Davaci tarafindan, Idare Mahkemesi kararinin hukuka aykiri oldugu ileri sürülerek, kaldirilmasi istenilmektedir.
Dava dosyasinin incelenmesinden; Emniyet Amiri rütbesine terfi tarihi 30/06/2010 tarihi olan davacinin, 4. Sinif Emniyet Müdürü rütbesine terfi durumunun 10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu'nda görüsüldügü, 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu karariyla ise 4. sinif Emniyet Müdürlügü görev unvanina karsilik gelen kadrolarin Bakanlar Kurulu'nun 05/05/2014 tarih ve 2014/6303 sayili karariyla iptal edilmesi nedeniyle liyakat incelemesine tabi tutulmaksizin hakkinda terfi etmez karari verildigi; bilahare dava konusu Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulunun 13.08.2015 tarih ve 2015/3 sayili karariyla resen emekliye sevk edildigi, 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu kararina esas alinan ve " kadrolarin iptaline iliskin olan 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu kararinin" yürütmesinin Danistay 12. Dairesi'nce durdurulmasi sonrasinda davaci tarafindan davali idareye verilen 24/08/2015 tarihli dilekçe ile Mayis 2014 tarihi itibariyle bir üst rütbeye terfi ettirilmesi için gerekli kararin alinmasi talebiyle basvuruda bulunuldugu, basvurunun 03/09/2015 tarih ve 120212 sayili islem ile reddedilmesi üzerine resen emekliye sevk edilmesine iliskin islemin iptali istemiyle davanin açildigi anlasilmaktadir.
3201 sayili Kanun'un 6638 sayili Kanun ile degistirilen 55. maddesinin birinci fikrasinda, polis amirlerinin rütbeleri sayilmis, ikinci fikrasinda polis amirlerinin rütbelerde ve meslek derecelerinde zorunlu en az bekleme süreleri gösterilmis, üçüncü fikrasinda her amir rütbesinde bulunmasi gereken kadro sayisina esas alinacak oran azami olarak gösterilmis, dördüncü fikrasinda bu rütbelere terfilerin yetkili kurullarda kidem sirasina göre görüsülecegi ve maddede öngörülen sinav ve egitim sarti sakli kalmak üzere liyakata göre yapilacagi belirtilmis, besinci fikrasinda kidem sirasinin tespitinde, bulunulan rütbeye terfi tarihinin esas alinacagi, ayni tarihte terfi edenlerden sicil notu yüksek, sicil notlarinin esitligi halinde ödül ve takdirnamesi fazla, ödül ve takdirnamelerin sayica esitligi halinde ise, sicil numarasi daha küçük olanlarin digerlerine göre kidemli sayilacagi öngörülmüs, onbirinci fikrasinda rütbe terfiinin yetkili kurullarda görüsülebilmesi için gerekli kosullar hükme baglanmistir.
Ayni maddenin diger fikralarinda da, rütbeler, bu rütbelere terfi esaslari, terfi ve atama zamani gibi hususlarda dogrudan Kanun hükümleriyle belirlen çerçeve dahilinde kalmak kosuluyla, liyakat kosullarini belirlemek, üst rütbedeki bos kadro sayisina göre terfileri önermek ya da ikinci meslek derecesindeki görev unvanlarina atamasi yapilacak personeli degerlendirmek ve öneride bulunmak üzere Genel Müdürlük Merkez Degerlendirme ve Yüksek Degerlendirme Kurullarinin olusturulmasi öngörülmüstür.
Anilan maddenin ondokuzuncu fikrasinda ise; "Bulunduklari rütbelere terfi ettikleri tarihten itibaren bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edemeyen Emniyet Amirleri ile Dördüncü, Üçüncü ve Ikinci Sinif Emniyet Müdürleri, emeklilik veya yaslilik ayligi baglanabilmesi için gerekli sartlari haiz olmalari kaydiyla, Yüksek Degerlendirme Kurulunun teklifi ve Bakan onayi ile emekliye sevk edilirler" hükmüne yer verilmis, ve yirmibirinci fikrasinda ; ondokuzuncu fikra hükümlerine göre emeklilige sevk edilen emniyet amirlerine, emekliye sevk edildikleri tarihi takip eden ay basindan itibaren, en yüksek devlet memuru ayliginin %110'u oraninda altmis yasina kadar Sosyal Güvenlik Kurumu tarafindan kadrosuzluk tazminati ödenecegi hüküm altina alinmistir.
3201 sayili Kanun'un yukarida aktarilan 55. maddesinde degisiklik yapan 6638 sayili Kanun'un genel gerekçesinde, "Polis amirlerinin rütbe terfilerinde, tüm çagdas ülkelerin aksine kideme dayali bir sistem benimsenmis, liyakat ikinci plana birakilmistir. Polis amirleri bulunduklari rütbede zorunlu en az bekleme süresini tamamlamalari ve herhangi bir ceza almamalari halinde mesleki yeterliliklerine bakilmaksizin otomatik olarak bir üst rütbeye terfi etmeye baslamislardir. Bu sistem, ihtiyaç duyulan amir rütbelerinde sayisal azliga ve ihtiyaç duyulmayan rütbelerde ise asiri yigilmalara neden olmustur.
Yapilan düzenleme ile bozulan personel piramidinin görev ve hizmet gereklerine uygun hale getirilmesi amaciyla; her rütbede yer alacak amir sayisi/orani belirlenmekte, her rütbe terfiinde yazili ve sözlü sinav sarti getirilmekte ve terfi için öngörülen asgari sartlara sahip personel arasindan en kidemli olanin degil en liyakatli olanin terfi etmesi öngörülmektedir. Ayrica ihtiyaçtan fazla sayidaki Birinci, Ikinci, Üçüncü, Dördüncü Sinif Emniyet Müdürlerine ve emniyet amirlerine belli bir miktar ek ödeme yapilmak suretiyle resen emeklilik sistemi getirilmektedir." degerlendirilmesine yer verilmistir.
Yukarida yer verilen Kanun hükümleri ile gerekçesi bir arada degerlendirildiginde; Yasa'nin amacinin, emniyet hizmetlerinin hizmet gereklerine uygun olarak yürütülebilmesi için her bir rütbede ihtiyaç duyulan emniyet amirlerinin azami kadro sayilarinin belirlenmesi, bunun sonucunda ihtiyaç fazlasi durumunda kalacak olan emniyet amirlerinin emekliye sevki ve azami sayilari Yasa ile belirlenen kadrolara atamalarda liyakat ilkesi çerçevesinde bir degerlendirmeye ve seçmeye imkan saglanmasi oldugu anlasilmaktadir.
Dava konusu islemin dayanagi olan 3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun yukarida aktarilan 55. maddesinin 19. fikrasinda, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi edilen tarihten itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe kosulu getirildiginden, söz konusu bes yil içinde kalan yillardaki rütbe terfi islemleri ile re'sen emeklilik arasinda bir sebep-sonuç iliskisi bulunmakta olup, re'sen emekliye sevk edilen personelin en az zorunlu bekleme sürelerini doldurduklari tarih itibariyle terfi degerlendirmesine alinip alinmadigi, terfi ettirilmedigi yillara iliskin davasinin bulunup bulunmadigi ve davalarin sonucu önem arz etmektedir.
Ayrica anilan düzenlemede "bulunduklari rütbelere terfi ettikleri tarihten itibaren" ibaresi ile personelin re'sen emekliye sevk edilmesinde bulunulan rütbede fiili olarak çalismaya baslanilan tarihin degil, bulunulan rütbeye hukuki olarak terfi edilen tarihin esas alinacagi anlasilmaktadir. Dolayisiyla, kideme esas alinan ve üst rütbeye terfiin hak edildigi tarihin geriye çekildigi durumlarda, polis amirlerinin re'sen emekliye sevk kosullari degerlendirilirken, bulunduklari rütbelerde kidemlerine esas alinan tarih dikkate alinacak ve zorunlu en az bekleme süreleri de bu tarihten itibaren hesaplanarak, takip eden yillarda rütbe terfi degerlendirmesine alinmalari gerekecektir.
Emniyet amiri rütbesinde görev yapan davacinin, 4. sinif emniyet müdürü rütbesine terfi durumu 2014 yili Yüksek Degerlendirme Kurulu toplantisinda görüsülmüs, emniyet teskilatindaki bazi kadrolarin iptaline iliskin 05/05/2014 tarih ve 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu karari dayanak alinarak davaci hakkinda liyakat yönünden herhangi bir degerlendirme yapilmaksizin 10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili Yüksek Degerlendirme Kurulu karariyla "terfi etmez" karari verilmistir.
10/05/2014 tarih ve 2014/1 sayili Yüksek Degerlendirme Kurulu kararinin dayanagi olan 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu kararinin davaciyla ayni rütbede bulunan personele iliskin kisminin iptali ve yürütülmesinin durdurulmasi istemiyle açilan davada, Danistay Onikinci Dairesinin 17/12/2014 tarih ve E:2014/5831 sayili kararlariyla 4. sinif emniyet müdürlerinin görev unvani karsiligi olan merkez ve tasra kadrolarinin degistirilmesine iliskin kisminin yürütmesinin durdurulmasina karar verilmistir.
Emniyet amiri rütbesinde görev yapmakta iken resen emekli edilen davaci tarafindan, anilan yargi karari sonrasi olusan yeni hukuki durum çerçevesinde bir üst rütbeye terfi durumunun 2014 yili itibariyla yeniden degerlendirilmesi istemiyle yapilan basvuru, yargi kararlarinin yalnizca davayi açan kisiyi ilgilendirecegi, davaci hakkinda uygulanmasinin hukuken mümkün olmadigi gerekçesiyle reddedilmistir.
Bu islemin iptali istemiyle açilan davada; davanin reddi yolunda verilen Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin 07/04/2016 tarih ve E:2015/2604, K:2016/1130 sayili karari, Danistay 5. Dairesinin 11/02/2019 tarih ve E:2016/7858 K:2019/950 sayili karariyla bozulmasi üzerine Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin 06/11/2019 tarih ve E:2019/1983, K:2019/2382 sayili karari ile bozma kararina uyularak, "davacinin 2014 yilinda terfi ettirilmemesine gerekçe olarak 10/05/2014 tarih ve 28996 sayili Resmi Gazete'de yayimlanarak yürürlüge giren 2014/6303 sayili Bakanlar Kurulu karariyla 4. sinif emniyet müdürlerinin görev unvani karsiligi olan merkez ve tasra kadrolarinin iptal edilmis olmasi gösterilmis ise de, söz konusu kadrolarin iptaline iliskin anilan Bakanlar Kurulu kararinin Danistay Onikinci Dairesi'nce yürütmesinin durduruldugu, Danistay Onaltinci Dairesi'nin 22/03/2016 tarih ve E:2015/11855, K:2016/1747 sayili karariyla da iptaline karar verildigi dikkate alindiginda, davacinin anilan gerekçeyle terfi ettirilmemesinin dayanaginin ortadan kalktigi, anilan "iptal" kararinin davaciyla ayni konumda bulunanlar için etki ve sonuç dogurup menfaatlerini ilgilendirdigi ve genele uygulanmasi gerektigi, ayrica dava konusu Yüksek Degerlendirme Kurulu karari ile 371 adet 2. sinif emniyet müdürünün 1. sinif emniyet müdürü rütbesine terfi ettirilmesi sonucu 371 adet 2. sinif emniyet müdürü kadrosu ve zincirleme olarak da daha alt rütbelerde bos kadro olusacagi göz önünde bulunduruldugunda; bu kapsamda bir üst rütbeye terfi durumunun yeniden gözden geçirilmesini isteyen davaci hakkinda, davali idarece yürürlükte bulunan mevzuat hükümleri uyarinca liyakat yönünden terfiye layik olup olmadigi hususunun degerlendirilerek yeniden bir karar verilmesi gerekirken, yukarida yer verilen yargi kararlarinin yalnizca davayi açan kisiyi ilgilendirecegi ve davaci hakkinda uygulanmasinin hukuken mümkün olmadigi gerekçesiyle reddine iliskin islemde hukuka uyarlik bulunmadigi" gerekçesiyle dava konusu islemin iptaline karar verildigi ve davali idare tarafindan temyiz talebinde bulunulmasi üzerine Danistay Ikinci Dairesi'nin 03.11.2021 günlü E:2021/3064 K:2021/3922 sayili karari ile davali idarenin temyiz isteminin reddine, kararin onanmasina karar verilmistir.
Öte yandan; Ankara 13. Idare Mahkemesi'nin yukarida yer verilen 06/11/2019 tarih ve E:2019/1983, K:2019/2382 sayili iptal karari üzerine, Emniyet Genel Müdürlügü Yüksek Degerlendirme Kurulu tarafindan yeniden yapilan degerlendirme sonucunda alinan 2020/1-3 sayili kararla, davacinin bir üst rütbeye terfi ettirilmemesine karar verilmesi üzerine bu islemin iptali istemiyle açilan davada, Ankara 1. Idare Mahkemesi'nin 26.02.2021 günlü, E:2020/1243, K:2021/228 sayili karari ile davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verilmis ve bu karar uyarinca davacinin 07.07.2021 günlü Bakan Olur'uyla 2014 yilindan geçerli olacak sekilde 4. Sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi etttirilmesine karar verildigi görülmüstür.
Bu duruma göre, davacinin 2014 yili itibariyle 4.sinif Emniyet Müdürlügü'ne terfi ettirilmemesine iliskin islemin iptaline karar verildiginden, dava konusu resen emekliye sevk isleminin dayanagi olan '3201 sayili Emniyet Teskilat Kanunu'nun yukarida aktarilan 55. maddesinin 19. fikrasindaki, ilgili personelin re'sen emekliye sevk edilebilmesi için, bulunulan rütbeye terfi tarihinden itibaren, bekleme süresi de dahil olmak üzere bes yil içinde bir üst rütbeye terfi edememe' kosulunun olusmadigi anlasilmakla davanin reddi yönündeki Idare Mahkemesi kararinda hukuki isabet bulunmamaktadir.
SONUÇ : Açiklanan nedenlerle, davacinin istinaf isteminin KABULÜNE, Ankara 18. Idare Mahkemesi'nce verilen 20/10/2016 gün ve E:2015/2129, K:2016/2900 sayili kararin KALDIRILMASINA, dava konusu islemin IPTALINE, bu islem nedeniyle yoksun kalinan parasal haklarinin hak edis tarihinden itibaren yasal faiziyle birlikte davaciya ÖDENMESI ile özlük haklarinin IADESINE, Mahkeme, istinaf ve temyiz safhasina ait toplam 573,50-TL yargilama gideri ile Avukatlik Asgari Ücret Tarifesi uyarinca belirlenen 2.550,00-TL vekalet ücretinin davali idareden alinarak davaciya VERILMESINE, posta gideri avansindan artan miktarin kararin kesinlesmesi halinde istinaf isteminde bulunana IADESINE, 2577 sayili Yasa'nin degisik 46. maddesi uyarinca kararin tebliginden itibaren 30 gün içerisinde Danistay'a temyiz yolu açik olmak üzere, 20.01.2022 tarihinde oybirligiyle karar verildi.
kazanci.com.tr